Російська “Авіа ФЕД сервіс” продовжує постачати країні-агресору українські запчастини для авіатехніки – ЗМІ

У цеху заводу ФЕД. Ілюстративне фото: сайт ФЕД.

Російська компанія “Авіа ФЕД сервіс” за час від початку повномасштабного вторгнення поставила російській авіапромисловості запчастини щонайменше на 650 млн рублів (2022 – липень 2023 року). Більша їх частина, на 370 млн, прийшла з України.

Про це Харків Times дізнався з публікації проєкту «Важные истории».

Згідно з митними даними, компанія імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва Харківського машинобудівного заводу ФЕД майже на 120 млн рублів, запчастини для локаційних станцій гелікоптерів Ка-32 виробництва київського заводу “Радар” на понад 67 млн, деталі для ремонту двигунів Ан-24 і Ан-12 виробництва “Мотор Січ”, продукцію київського заводу “Артем”, Харківського агрегатного конструкторського бюро, Вовчанського агрегатного заводу та інших українських підприємств приблизно на 170 млн. Були також постачання із Франції, США та Великої Британії, а також з України.

Російську компанію “Авіа ФЕД сервіс” було засновано 1993 року як представництво ХМЗ ФЕД і, як писали ЗМІ, вона була афілійована з топ-менеджментом заводу. Нинішній директор компанії Олександр Решетник народився в Луганську, навчався в Харківському авіаційному інституті, на його персональному сайті є розділ з фотографіями співробітників ФЕД. Клієнти “Авіа ФЕД сервіс”, згідно з даними держзакупівель, це Міністерство оборони росії, підприємства держкорпорації “Ростех” і президентський спеціальний льотний загін “Россия”. Після початку війни на сході України головний постачальник “Авіа ФЕД сервіс” – харківський завод ФЕД – офіційно зупинив усі поставки в росію. Це був серйозний удар для підприємства, близько 70% продажів якого припадало на рф.

У 2018 році “Авіа ФЕД сервіс” потрапила під українські санкції. Тому у 2022-2023 роках поставки їй йшли не безпосередньо, а через зареєстровану в Об’єднаних Арабських Еміратах компанію Linker. У компанії є сайт кількома мовами, включно з російською; там ідеться, що вона спеціалізується на постачанні авіадеталей для вертольотів Мі-8, Мі-17, Ка-32 “у будь-яку точку світу”. На сайті LinkedIn можна знайти профіль керівника компанії – його звуть Андрій Курта. У профілі Курти в російській соцмережі “Вконтакте” зазначено, що він народився в Чернігові і закінчив Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. Власником Linker на LinkedIn вказано Олексія Пальчика. Як з’ясували «Важные истории», цією людиною може бути уродженець Полтави, випускник Іркутського вищого військового авіаційного училища Олексій Пальчик.

У людини на ім’я Олексій Пальчик було кілька бізнесів в Україні, пов’язаних з авіаційною сферою, включно із зареєстрованою в Києві “Аміс-груп”. Компанія з такою ж назвою, Amis, і власником, Олексієм Пальчиком, існує і в ОАЕ. Сфера діяльності Amis – така сама, як у Linker: постачання запчастин для ремонту вертольотів сімейств “Мі” і “Ка”, а також лізинг вертольотів. Як випливає з бази даних Import Genius, Linker виступала як експортер продукції Amis, і, крім того, акаунт Linker у Twitter – єдиний, на який підписаний акаунт Amis, а дизайн їхніх сайтів практично ідентичний.

Linker отримував українську продукцію, зокрема, від “Мотор Січ”, чий директор В’ячеслав Богуслаєв у жовтні минулого року був затриманий за підозрою в державній зраді за “незаконні поставки товарів військового призначення для російської штурмової авіації”. На сайті спорідненої Linker компанії Amis зазначено, що компанія – офіційний представник “Мотор Січ” в ОАЕ і “має всі необхідні дозволи та ліцензії” . Останню поставку Linker на адресу “Авіа ФЕД сервіс” було зроблено, за наявними в розпорядженні видання даними митниці, у січні цього року. Після цього поставки здійснювалися через компанію “Бакайторг1” з Киргизстану, яка була зареєстрована у квітні 2023 року. Вона вже встигла продати “Авіа ФЕД сервіс” продукцію ХМЗ ФЕД майже на 40 млн рублів. Директор і власник “Бакайторга1” – Бакай Саадаєв. Він закінчив киргизьку державну юридичну академію, а в липні 2020 року намагався влаштуватися на роботу в державтоінспекцію, працюючи на той момент кур’єром у мережі ресторанів “Імперія піци”.

Власник Linker Пальчик заявив виданню “Важные истории”, що його компанія “з України в Росію ніколи нічого не постачала і не постачає”. На запитання, чи постачала Linker товари для компанії “Авиа ФЭД сервис”, Пальчик сказав, що відповідати “не готовий”.

Директор “Авіа-Фед-Сервіс” Олександр Решетник сказав «Важным историям», що продукція українських заводів, яка надійшла на адресу компанії у 2022-2023 роках, була придбана його компанією у 2020-2021 роках, “лежала за кордоном”. На запитання, як це можливо у випадку з поставками через “Бакайторг1”, яка була зареєстрована тільки кілька місяців тому, він не відповів.